Hooggevoelig en omgaan met dominante mensen

Hooggevoelig en omgaan met dominante mensen

Ben jij hooggevoelig en trek je jezelf vaak terug als je een dominant persoon tegenkom? Voel jij je ongemakkelijk als iemand overheersend gedrag vertoont? Weet je vaak niet hoe je zelf kan reageren tegen mensen die dominant doen?

Dominante mensen zijn:

Mensen die duidelijk communiceren, die zonder een blad voor hun mond te nemen zeggen wat hun mening is en hoe zij de waarheid zien.

Het zijn vaak mensen die hun grenzen goed om zich heen kunnen zetten. Ze weten drommels goed aan te geven wat zij wel of niet op prijs stellen.

Dominante mensen hebben de neiging anderen mensen te beoordelen op hun zelfverzekerdheid. Als jij in hun ogen niet genoeg zelfvertrouwen toont zien ze dat vaak als zwakte.

Er is een neiging om andere mensen af te meten naar hun eigen ideeën, naar hoe ze zelf zijn en dat is vaak hard naar zichzelf toe.

Daar zit toch ook iets positief in!

Zeker heeft het dominant zijn ook goede eigenschappen. Het is fijn als je goed je grenzen neer kunt zetten, het is prachtig om assertief te zijn.

De keerzijde van het neerzetten van hun grenzen is dat ze vaak problemen hebben met tactvol zijn, ze hebben soms ook moeite met inlevingsvermogen. Dat maakt dat je als hooggevoelig mens niet goed weet hoe hier mee om te gaan.

Ze bedoelen het vaak niet zo

Dominanten mensen schrikken vaak als ze in de gaten hebben wat hun gedrag met een ander doet. Ze vinden het niet prettig als jij het persoonlijk opneemt: want ze bedoelen het vaak niet zo.

Omgaan met een dominant mens

Vriendelijk zijn

Neem deze mens zijn wapens af, doe vriendelijk, dat zijn ze vaak helemaal niet gewend daar weten ze niet op te reageren, tegenstand is bekend terrein voor ze. En een hooggevoelig mens kan heel goed vriendelijk doen en aardig. Ga hierin natuurlijk niet overdrijven, als ze eenmaal verbluft zijn heb je het doel al bereikt. Dat is een goed moment om weg te gaan en ze achter te laten.

Duidelijk blijven

Zelf duidelijk blijven in wat jij wil en daarbij kort en krachtig zijn. Niet oeverloos gaan uitleggen waarom jij iets vind of waarom jij iets wil. Houdt het hier ook bij. Door zelf maar door te blijven praten geef je de dominante mens voer voor heerszuchtig gedrag.

Rustig blijven

Is een dominant mens boos, blijf dan rustig, een overheersende persoon is helemaal niet bang voor boosheid en confrontatie en gebruikt dat vaak om iets gedaan te krijgen. Realiseer je dat deze boosheid helemaal niets met jou te maken heeft.

Belangrijk

  • Zie de dominante mens als mens met een karaktereigenschap, deze karaktereigenschap is anders dan die van jou.
  • Zie jezelf als een mens met een karaktereigenschap die anders dan die van de overheersende mens.
  • Zie jullie allebei als mensen die zichzelf in de wereld staande willen houden, je doet dit allebei op een andere manier.

Jij als hooggevoelig mens

Je bent belangrijk, je mag jezelf ook laten zien en dat mag je doen op een manier die voor jou prettig is.

“Liefde is het kind van vrijheid, nooit dat van dominantie.” (Erich Fromm)

Hooggevoelig: jij hoort de klank van je hart!
Verlegen of hooggevoelig zijn?
 

Reacties 12

Gast - Inge op maandag 03 oktober 2016 08:43

Ik ben altijd bang voor mensen die dominant zijn, het liefst ga ik ze uit de weg. Op mijn werk heb ik een collega die erg dominant is, soms durf ik niet naar mijn werk te gaan, bang voor wat ze gaat doen en zeggen. Af en toe meld ik me ziek en dan voel ik me weer heel schuldig.
Het liefste stop ik met mijn werk, maar weet niet wat dan wel te doen en of ik een andere baan krijg, ik moet toch ook geld verdienen.

Ik ben altijd bang voor mensen die dominant zijn, het liefst ga ik ze uit de weg. Op mijn werk heb ik een collega die erg dominant is, soms durf ik niet naar mijn werk te gaan, bang voor wat ze gaat doen en zeggen. Af en toe meld ik me ziek en dan voel ik me weer heel schuldig. Het liefste stop ik met mijn werk, maar weet niet wat dan wel te doen en of ik een andere baan krijg, ik moet toch ook geld verdienen.
Ineke Snelleman op maandag 03 oktober 2016 11:08

Lastig voor je Inge, jezelf blijven zien als een belangrijk mens. Je collega ga je niet veranderen, je kunt wel zelf beter om leren gaan met het gedrag van haar.
Bang om naar je werk te gaan is natuurlijk helemaal niet goed. Is er niemand op je werk waar je over kunt praten, waar misschien samen met haar in gesprek kunt gaan. Ze weet misschien helemaal niet dat jij het lastig vind of moeilijk vind wat ze doet.

Lastig voor je Inge, jezelf blijven zien als een belangrijk mens. Je collega ga je niet veranderen, je kunt wel zelf beter om leren gaan met het gedrag van haar. Bang om naar je werk te gaan is natuurlijk helemaal niet goed. Is er niemand op je werk waar je over kunt praten, waar misschien samen met haar in gesprek kunt gaan. Ze weet misschien helemaal niet dat jij het lastig vind of moeilijk vind wat ze doet.
Gast - Paula op maandag 03 oktober 2016 16:46

Dank je wel, daar kan ik wat mee ?. Ik probeer juist altijd om haperend uit te leggen wat mijn standpunt is waardoor ik nog onzekerder wordt. Gewoon vriendelijk blijven dus en dicht bij mezelf. Ik ga hem uitproberen !

Dank je wel, daar kan ik wat mee ?. Ik probeer juist altijd om haperend uit te leggen wat mijn standpunt is waardoor ik nog onzekerder wordt. Gewoon vriendelijk blijven dus en dicht bij mezelf. Ik ga hem uitproberen !
Ineke Snelleman op dinsdag 04 oktober 2016 07:56

Ik ben benieuwd Paula, gaat je vast lukken.

Ik ben benieuwd Paula, gaat je vast lukken.
Gast - Axel op dinsdag 04 oktober 2016 21:07

Dominante mensen zijn voor de meeste HSP-ers, erg moeilijk om mee om te gaan. Een dominant iemand moet overheersen en zijn dominantie zal alleen maar groeien indien je als HSP-er hiervoor terugkrabbelt. De enige oplossing hiervoor is door je te verdiepen in de dominante persoon en zoveel mogelijk met hem of haar te praten en uitzoeken hoe je hem of haar kunt helpen. En ja dat kan erg moeilijk zijn, en je moet menig angstig moment doorstaan. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat een dominant persoon na hulp van een HSP-er, je daarna toch heel anders gaat benaderen of behandelen.

Vlucht niet in jezelf, maar overwin je angsten. Ben trots opjezelf en help elkaar. Een HSP kan een dominant persoon ook helpen en zal hierdoor ook zichzelf helpen.

Dominante mensen zijn voor de meeste HSP-ers, erg moeilijk om mee om te gaan. Een dominant iemand moet overheersen en zijn dominantie zal alleen maar groeien indien je als HSP-er hiervoor terugkrabbelt. De enige oplossing hiervoor is door je te verdiepen in de dominante persoon en zoveel mogelijk met hem of haar te praten en uitzoeken hoe je hem of haar kunt helpen. En ja dat kan erg moeilijk zijn, en je moet menig angstig moment doorstaan. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat een dominant persoon na hulp van een HSP-er, je daarna toch heel anders gaat benaderen of behandelen. Vlucht niet in jezelf, maar overwin je angsten. Ben trots opjezelf en help elkaar. Een HSP kan een dominant persoon ook helpen en zal hierdoor ook zichzelf helpen.
Gast - Sjaak op vrijdag 16 juni 2017 17:23

Ik ben dus van het domminante type.. en heb er nu mijn relatie van bijna 5 jaar mee kapot geholpen. Ik doe het niet moedwillig of bewust. Maar door niet goed te luisteren en haar signalen op te vangen.. haar te weinig ruimte te geven en altijd het laatste woord te willen hebben, ben ik wel de vrouw kwijt waarmee ik oud had willen worden.

Ik heb haar gevraagd mij nog een kans te geven.. maar laten we wel zijn ook al meen ik oprecht dat ik wil veranderen.. Ik kom hier niet zomaar van af. En de kans is erg groot dat ik in mijn oude gewoontes verval.

Wat moet ik ermee? mezelf accepteren en iemand zoeken die mij meer tegengas geeft? Of?



Ik ben dus van het domminante type.. en heb er nu mijn relatie van bijna 5 jaar mee kapot geholpen. Ik doe het niet moedwillig of bewust. Maar door niet goed te luisteren en haar signalen op te vangen.. haar te weinig ruimte te geven en altijd het laatste woord te willen hebben, ben ik wel de vrouw kwijt waarmee ik oud had willen worden. Ik heb haar gevraagd mij nog een kans te geven.. maar laten we wel zijn ook al meen ik oprecht dat ik wil veranderen.. Ik kom hier niet zomaar van af. En de kans is erg groot dat ik in mijn oude gewoontes verval. Wat moet ik ermee? mezelf accepteren en iemand zoeken die mij meer tegengas geeft? Of?
Ineke Snelleman op zondag 18 juni 2017 07:53

Wat verdrietig voor je Sjaak. Ik vind het al heel goed dat van jezelf erkend dat je dominant kan zijn. Oude gewoontes kunnen inderdaad heel hardnekkig zijn. Als er de wil is kan je er natuurlijk vanaf komen, begeleiding kan helpend zijn. Hebben jullie al gezamenlijke hulp gezocht?

Het is natuurlijk niet alleen jouw 'schuld' dat de relatie niet loopt. Elk mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en in een relatie. Als jouw relatie teveel over haar heen laat lopen heeft zij daar ook een verantwoordelijkheid in. Zo kan je samen tot een oplossing komen als de wil er van beide kanten is.

Wat verdrietig voor je Sjaak. Ik vind het al heel goed dat van jezelf erkend dat je dominant kan zijn. Oude gewoontes kunnen inderdaad heel hardnekkig zijn. Als er de wil is kan je er natuurlijk vanaf komen, begeleiding kan helpend zijn. Hebben jullie al gezamenlijke hulp gezocht? Het is natuurlijk niet alleen jouw 'schuld' dat de relatie niet loopt. Elk mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en in een relatie. Als jouw relatie teveel over haar heen laat lopen heeft zij daar ook een verantwoordelijkheid in. Zo kan je samen tot een oplossing komen als de wil er van beide kanten is.
Gast - Mieke op maandag 09 oktober 2017 23:36

Hallo... Ik ben zelf hsp-er en geleerd om na 40 jaar assertiever te zijn. Ik ben Open, eerlijk, zacht en heb geleerd o heel goed en liefdevol te communiceren. Het voorbije jaar heb ondanks alles wat ik al geleerd heb toch nog redelijk veel mensen op mijn pad gehad die heel dominant waren. Sommigen weigerde het van zichzelf te zien. Weeral om nog beter te leren communiceren en nog duidelijker en sneller mijn grenzen aan te geven. Doch is er een restant van deze ervaring. Ik heb wel eens de gedachte geen relatie aan te kunnen. Vroeg of laat komt er een dominant persoon tussen om het stuk te maken of de andere lijkt zo te zijn en wil mij domineren. Het is een proces.

Hallo... Ik ben zelf hsp-er en geleerd om na 40 jaar assertiever te zijn. Ik ben Open, eerlijk, zacht en heb geleerd o heel goed en liefdevol te communiceren. Het voorbije jaar heb ondanks alles wat ik al geleerd heb toch nog redelijk veel mensen op mijn pad gehad die heel dominant waren. Sommigen weigerde het van zichzelf te zien. Weeral om nog beter te leren communiceren en nog duidelijker en sneller mijn grenzen aan te geven. Doch is er een restant van deze ervaring. Ik heb wel eens de gedachte geen relatie aan te kunnen. Vroeg of laat komt er een dominant persoon tussen om het stuk te maken of de andere lijkt zo te zijn en wil mij domineren. Het is een proces.
Ineke Snelleman op dinsdag 10 oktober 2017 14:00

Het is idd een proces Mieke, mooi dat jij het aangaat. Sterker worden zodat je de dominante mens ook zichzelf kan laten zijn.

Het is idd een proces Mieke, mooi dat jij het aangaat. Sterker worden zodat je de dominante mens ook zichzelf kan laten zijn.
Gast - Philip op dinsdag 05 december 2017 23:10

HSP's zijn lekker voer voor narcisten die ze voor hun kar spannen en zich te laten voorzien in hun eigen behoeften. Die van u zijn van geen tel.
De stijl van deze site die op zijn zachts gezegd wollig is, is gewoon gevaarlijk voor mensen die in contact komen met 'TE' dominante mensen. Ik heb het hier dan over types zoals Trump. Trump is duidelijk een open narcist. Maar de verdoken narcist is minstens even gevaarlijk voor de HSP. En de HSP hoort zich daarover te informeren en erover te waken. 20% Van de mensen heeft wel een of andere stoornis. 20% van de mensen is HSP maar dat is uiteraard geen stoornis. Zelf heb ik ADHD en dat is duw wel een stoornis. Het maakt wel dat ik gelijkaardige eigenschappen heb als een HSP, maar met dien verstande dat ik niet stop met op zoek gaan naar prikkels. Hoe het ook zei, iemand met duidelijke NPS eigenschappen dienen te allen prijze vermeden te worden. Informeer u hierover en hou op met wollige boodschappen zonder de nodige nuance voor de gevaren erbij te vermelden. Aan een narcist, kan je nooit of te nooit voldoende geven. Niet op het werk, en niet in een relatie.

HSP's zijn lekker voer voor narcisten die ze voor hun kar spannen en zich te laten voorzien in hun eigen behoeften. Die van u zijn van geen tel. De stijl van deze site die op zijn zachts gezegd wollig is, is gewoon gevaarlijk voor mensen die in contact komen met 'TE' dominante mensen. Ik heb het hier dan over types zoals Trump. Trump is duidelijk een open narcist. Maar de verdoken narcist is minstens even gevaarlijk voor de HSP. En de HSP hoort zich daarover te informeren en erover te waken. 20% Van de mensen heeft wel een of andere stoornis. 20% van de mensen is HSP maar dat is uiteraard geen stoornis. Zelf heb ik ADHD en dat is duw wel een stoornis. Het maakt wel dat ik gelijkaardige eigenschappen heb als een HSP, maar met dien verstande dat ik niet stop met op zoek gaan naar prikkels. Hoe het ook zei, iemand met duidelijke NPS eigenschappen dienen te allen prijze vermeden te worden. Informeer u hierover en hou op met wollige boodschappen zonder de nodige nuance voor de gevaren erbij te vermelden. Aan een narcist, kan je nooit of te nooit voldoende geven. Niet op het werk, en niet in een relatie.
Ineke Snelleman op woensdag 06 december 2017 10:25

Dank je voor je bijdrage Philip. Ik ben blij dat jij deze site wollig vindt, een HSPer heeft het nodig om in deze aan het verharde wereld ook iets te kunnen ervaren wat zacht en comfortabel aanvoelt.

Wat erg voor je dat je jouw ADHD ervaart als een stoornis. En er zijn idd mensen met ADHD die ook veel trekken van HSP hebben.

Ik ken mensen met ADHD, ik ken mensen met narcisme. Ik waak me ervoor om zelf een stempel te zetten, dat kan en mag alleen een psychiater.

Dominante mensen hoeven helemaal niet narcistisch te zijn, iemand die narcistisch is zal niet toegeven dat hij / zij dominant is. Trouwens: er zijn ook HSPers die heel dominant kunnen zijn, het zijn echt niet allemaal lieverdjes.

De HSPer die op zoek is naar hulp bij het omgaan met het hoogsensitief zijn mag zich op deze site zich zeer welkom voelen, dat is ook wat deze HSPer dit nodig heeft. Een plek waarin (h)erkenning voor de eigenschap is.

Bovenstaande blog gaat alleen maar over dominante mensen en hoe daar mee om te gaan. Narcisme is een heel ander verhaal, je hebt gelijk dat daar veel meer bij komt kijken.

Dank je voor je bijdrage Philip. Ik ben blij dat jij deze site wollig vindt, een HSPer heeft het nodig om in deze aan het verharde wereld ook iets te kunnen ervaren wat zacht en comfortabel aanvoelt. Wat erg voor je dat je jouw ADHD ervaart als een stoornis. En er zijn idd mensen met ADHD die ook veel trekken van HSP hebben. Ik ken mensen met ADHD, ik ken mensen met narcisme. Ik waak me ervoor om zelf een stempel te zetten, dat kan en mag alleen een psychiater. Dominante mensen hoeven helemaal niet narcistisch te zijn, iemand die narcistisch is zal niet toegeven dat hij / zij dominant is. Trouwens: er zijn ook HSPers die heel dominant kunnen zijn, het zijn echt niet allemaal lieverdjes. De HSPer die op zoek is naar hulp bij het omgaan met het hoogsensitief zijn mag zich op deze site zich zeer welkom voelen, dat is ook wat deze HSPer dit nodig heeft. Een plek waarin (h)erkenning voor de eigenschap is. Bovenstaande blog gaat alleen maar over dominante mensen en hoe daar mee om te gaan. Narcisme is een heel ander verhaal, je hebt gelijk dat daar veel meer bij komt kijken.
Gast - Wies op donderdag 22 maart 2018 23:47

Ik heb te maken met iemand die HSP is, hoogbegaafd én dominant.
Is dit een combinatie die vaker voorkomt?
Dat iemand heel erg de behoefte heeft om op die manier greep te krijgen en houden op de situatie? Ik moet bekennen dat ik deze vorm van HSP en hoogbegaafd-zijn erg ingewikkeld vind. Ik weet niet of ik HSP ben, maar deze vorm van HSP en de wijze waarop deze persoon zijn HSP zijn inzet, is niet heel fijn. Er is bijna geen ontkomen aan.

Ik heb te maken met iemand die HSP is, hoogbegaafd én dominant. Is dit een combinatie die vaker voorkomt? Dat iemand heel erg de behoefte heeft om op die manier greep te krijgen en houden op de situatie? Ik moet bekennen dat ik deze vorm van HSP en hoogbegaafd-zijn erg ingewikkeld vind. Ik weet niet of ik HSP ben, maar deze vorm van HSP en de wijze waarop deze persoon zijn HSP zijn inzet, is niet heel fijn. Er is bijna geen ontkomen aan.
Gast
dinsdag 24 april 2018

Klik hieronder ter voorkoming van spam