Hooggevoelig heb jij ook zoveel slaap nodig?

Hooggevoelig heb jij ook zoveel slaap nodig?

Veel slaap nodig hebben kan bij het hooggevoelig zijn horen. Het is heel gewoon dat jij als HSPer meer slaap nodig hebt dan een ander, dat jij meer ontspanning nodig hebt dan een ander mens.

Als hooggevoelig mens doe je gedurende de dag veel prikkels op. Al die prikkels en indrukken zorgen ervoor dat je minder goed kunt ontspannen. Het lijkt wel alsof je steeds aan het werk bent. Dit kost natuurlijk veel energie, vooral geestelijke energie.

Dan kan het zomaar gebeuren dat je overdag een dip krijgt, dat het lijkt alsof je je ogen niet meer open kunt houden.

Opladen energie, bewegen

Het is fijn om die energie weer op te laden. Dat kan al door iets te doen waar je blij van wordt, iets te doen waar je van ontspant. Een goede manier om jezelf op te laden is door bewust te gaan bewegen, het liefst in de vrije natuur.

Bewegen zorgt ervoor dat je weer bewust wordt van je lijf, bewust worden van je lijf haalt je uit je hoofd. Bezig zijn met je lijf geeft je energie, bezig zijn met je hoofd kost vaak energie.

Naar buiten gaan

Even naar buiten gaan is een hele goede manier om jezelf weer op te laden en te bewegen. De buitenlucht zorgt voor frisse nieuwe energie.

Tips om naar buiten te gaan

Voor thuis

  • Een boodschapje doen
  • Zomaar een wandelingetje
  • Nieuwe wegen ontdekken met de fiets
  • Een klusje in de tuin

Voor op het werk

  • Wandeling tijdens lunchpauze
  • Korte pauze in de buitenlucht (als je rookt doe je dat al vaker)

Lukt het overdag niet om naar buiten te gaan, beweeg dan toch even. 

Een aantal tips voor binnenblijvers

Voor thuis

  • De trap even op en neer lopen
  • Iets te drinken pakken
  • Je handen wassen
  • Lekker dansen op muziek
  • Iemand opbellen terwijl je door je huis ijsbeert
  • Een huishoudelijk klusje doen

Voor op het werk

  • Iets te drinken pakken
  • Even naar het toilet toe gaan
  • Je handen wassen
  • Een praatje met een collega maken
  • Wat rek en strek oefeningen op je stoel doen

Effecten voor jou

Je bent energieker en je kunt je hooggevoeligheid beter hanteren. Je zult merken dat het helpt om minder prikkelgevoelig te worden.

Effecten op je werk

Als je jezelf de tips gunt, krijg je veel meer energie om je werk goed te kunnen doen. Een hooggevoelig mens heeft deze momenten ook echt nodig om op te kunnen laden. Je werkgever zal er uiteindelijk alleen maar blij mee zijn.

Voldoende nachtrust

Zorg er verder voor dat je genoeg nachtrust krijgt, ga op de tijden die goed voor je zijn naar bed toe. Ik druk je echt op je hart om goed voor jezelf te zorgen, ook wat betreft je nachtrust.

Jezelf te moe maken kan er zelfs voor zorgen dat je niet gemakkelijk in slaap valt. Juist doordat je dan zo gespannen bent lukt het dan niet meer om te ontspannen.

Luisteren naar je behoefte van slaap, luisteren naar de behoefte van je lichaam zorgt ervoor dat je kunt ontspannen.

"Wij zijn als datgene waarvan dromen zijn gemaakt, en ons beetje leven is omgeven door slaap."(William Shakespeare)

Zorg jij voor voldoende rust voor jezelf?

HSP: vraag eens om wat jij nodig hebt!
Op een dag
 

Reacties 2

Gast - Kim op dinsdag 19 juli 2016 07:25

Ik ga altijd heel vroeg naar bed, als ik dat niet doe dan ben ik de andere dag heel moe. Wel ben ik een ochtendmens en sta dus ook vroeg op. Uitslapen lukt niet, dus als ik niet vroeg naar bed ga merk ik dat de volgende dag.

Ik ga altijd heel vroeg naar bed, als ik dat niet doe dan ben ik de andere dag heel moe. Wel ben ik een ochtendmens en sta dus ook vroeg op. Uitslapen lukt niet, dus als ik niet vroeg naar bed ga merk ik dat de volgende dag.
Gast - joke op maandag 15 augustus 2016 11:05

ik slaap als een roos........ maak tevoren altijd even mijn aura schoon........... zet in gedachten 'n firewall om me heen, om het bed en de slaapkamer

ik slaap als een roos........ maak tevoren altijd even mijn aura schoon........... zet in gedachten 'n firewall om me heen, om het bed en de slaapkamer
Gast
vrijdag 21 september 2018